Het wel en wee van EA

Door Auredium op woensdag 9 mei 2012 10:50 - Reacties (7)
Categorie: De digitale Samenleving, Views: 2.725

EA, we kennen de naam uit de computerspellen branche. Er zijn gamers die EA haten en er zijn er die EA liefhebben. Recentelijk kwam EA in het nieuws omtrent hun A klasse titel FIFA 12. Het was hun bij deze titel niet gelukt om alle licenties te krijgen van alle teams. Dat FIFA 12 niet alle team licenties heeft betekend wat. EA brengt sinds 1993 FIFA uit en het was eigenlijk al vrij snel een belangrijke reeks voor het bedrijf. Met FIFA had EA lange tijd een goede stabiele game in handen die ieder jaar toch weer op flinke inkomsten kon reken en zeker gedurende de jaren 90 was FIFA misschien wel de belangrijkste core game van het bedrijf. Overduidelijk is er wat goed mis in het bedrijf. In deze blog wilt ondergetekende zijn mening geven hierover maar eerst beginnen we met wat achtergrondgegevens van EA.

EA is zeker geen kleine naam, maar wat misschien vergeten wordt is dat het ook een historische naam is. Het bedrijf draait alweer mee in de computerspellen industrie sinds 1982 en kan daarmee met recht een veteraan worden genoemd. Opgericht door Trip Hawkings in Februari 1982 en vind zijn oorsprong in de Apple II computerbusiness. Al snel groeide het bedrijf naar andere takken in de computerindustrie met het aannemen van mensen uit bedrijven zoals Atari, Xerox PARC en Visicorp. Het bracht spellen zoals M.U.L.E. en de Pinball Construction Set uit.

Het bedrijf nam echter een andere wending toen Trip opstapte om het inmiddels niet meer bestaande 3DO Company op te richten. Met Trip weg brak in 1991 een nieuwe tijd aan onder het waakzaam oog van Larry Probst. EA groeide als kool en als we kijken naar de strategie van Probst zien we eigenlijk dat het overnemen van andere bedrijven eigenlijk pas echt begint vanaf het jaar dat Probst het bedrijf over nam. Trip deed maar 1 overname in 1987 van het Bedrijf ‘Batteries Included’. Probst nam echter in zijn periode van 1991 tot 2007 maar liefst 26 andere bedrijven over. Op 2007 zwaaide Probst af en koos zelf zijn eigen opvolger John Riccitiello. De persoonlijke keuze van opvolger zou kunnen verklaren waarom het bedrijf ondanks zijn nieuwe CEO niet van strategie wisselde. De aandeelhouders eisten hetzelfde van EA en de nieuwe CEO was eigenlijk een kopie van de oude CEO.

Als we kijken naar de overnames van EA dan zien we bedrijven zoals Westwood, Bullfrog en Maxis voorbij trekken. Het bedrijf heeft een berg titels in handen die nog veel indrukwekkender is. Met SimCity, Dungeon Keeper, Syndicate, Nox en natuurlijk Command & Conquer bevat het lcenties die zonder meer tot de meest begeerde van de game wereld behoren. EA kent succes in de vormen van the Sims en Command & Conquer Generals. Toch doet het bedrijf het slecht. De belangrijkste reden is de insteek. Developers worden gepushed om deadlines te halen en spellen die floppen worden radicaal gedropped zonder echte pogingen tot verbeteringen. Gelijktijdig worden veel belangrijke titels van het verleden niet verder gezet, zoals Dungeon Keeper of verkeerd verder gezet zoals Syndicate.

Gamers klagen al zeker een decennia over de bedrijfsstructuur van EA. Tot voor kort leek er weinig te veranderen, misschien ook omdat het niet nodig was voor EA om te veranderen. Maar als we kijken naar EA dan zien we dat er iets moet veranderen. Zelfs FIFA, toch de oudste steunpilaar van EA is aangetast geraakt door de problemen waar EA in zit. EA gaf als verklaring dat ze het niet rond kregen om alle licenties te bemachtigen. Waarschijnlijk heeft EA niet meer het kapitaal om alle licenties te bemachtigen voor de EK uitbreiding. In dat licht zien we ook dat SimCity een opvolger krijgt na een lange tijd in de ijskast te hebben gestaan. Misschien dat EA door zijn crisis moet innoveren om te overleven en als een nieuw bedrijf eruit komt. Maar niet alleen zichzelf heruitvinden maar ook investeren in lang leefbare titels. Met ‘The Sims’ bestaat al zo’n titel die reeds jaren mee gaat zonder een opvolger nodig te hebben, dus potentie is er wel.

Als EA niet veranderd en investeert in de kwaliteit en houdbaarheid van zijn titels dan kan het goed zijn dat EA eindigt op een manier zoals zo veel bedrijven door EA zelf zijn beŽindigt; overname.

Volgende: Draadloos internet voor iedereen en overal 05-'12 Draadloos internet voor iedereen en overal
Volgende: Grijze zones, robots en andere dagelijkse bezigheden. 03-'12 Grijze zones, robots en andere dagelijkse bezigheden.

Reacties


Door Tweakers user Vaal, woensdag 9 mei 2012 10:58

Kleine nuance: ze missen een paar licenties in de EK uitbreiding.

Door Tweakers user Rhapsody, woensdag 9 mei 2012 10:59

Bij FIFA is het toch al jaren zo dat ze niet alle team licenties hebben kunnen bemachtigen?

Door Tweakers user Auredium, woensdag 9 mei 2012 11:05

Vaal schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 10:58:
Kleine nuance: ze missen een paar licenties in de EK uitbreiding.
Gecorrigeerd en thx. :)


Door Tweakers user Joolee, woensdag 9 mei 2012 13:04

Ik ken EA vooral als bedrijf dat ieder jaar dezelfde (sport) spellen uitbrengt in een ander jasje, met andere bugs en als het bedrijf dat als hobby heeft om andere bedrijven over te kopen en te vernietigen.

Door Tweakers user michel2506, woensdag 9 mei 2012 17:10

Mjah de licenties in fifa zijn wel vaker een discussiepunt geweest. Zo ontbrak een paar jaar de eredivisie compleet en ook het nederlands elftal heeft het een tijd moeten doen zonder echte namen.

Nieuw is het dus niet en ik denk dat het gewoon onwil is geweest vanaf EA.

Door Tweakers user Gropah, woensdag 9 mei 2012 19:02

Je weet toch ook dat het EA al tijden niet meer lukt om alle licentie's voor FIFA te halen met EK/WK? Zo kan ik me nog een aantal jaar herinneren dat er geen echte nederlandse spelers in het spel zaten, maar alleen maar vage aftreksels met totaal andere namen.

Reageren is niet meer mogelijk